*

populaire onderwerpen: bmi - afvallen - fruit - water - vitamine - cholesterol - gewicht - anorexia - suiker - overgewicht

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > vitamines en mineralen > nieuws > magnesium verlaagt...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Anne de Graaf
Voedingsdeskundige
annemarie

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

Magnesium verlaagt risico op beroerte


BAARN - Mensen die magnesiumrijk eten hebben een kleinere kans op een beroerte. Zo blijkt uit onderzoek. Magnesium zit in brood en graanproducten, groente, noten, melk en melkproducten en vlees.
magnesium, granen, noten, groenten, beroerte, hersenbloeding, herseninfarct

Onderzoekers van het Zweedse Karolinska Instituut vonden dat het risico op een herseninfarct met 9 procent lager werd bij iedere extra 100 milligram magnesium die de proefpersonen op een dag consumeerden. Bij een herseninfarct raakt een bloedvat dat (een deel van) de hersenen van bloed voorziet verstopt.

Amandelen

Ook op het algemene risico voor een beroerte heeft magnesium invloed: iedere extra 100 milligram verlaagt het algemene risico met 8 procent. Met ongeveer 30 gram amandelen of cashewnoten of een kopje bonen of bruine rijst krijg je die 100 milligram magnesium binnen.

Onderzoek

Voor het onderzoek bestudeerden de wetenschappers de resultaten van zeven eerdere studies naar het verband tussen magnesium en een beroerte. De studies zijn uitgevoerd tussen 1998 en 2011 en bevatten gezamenlijk meer dan 240.000 mensen. De magnesiuminname varieerden van 242 tot 471 milligram per dag. Het Nederlandse Voedingscentrum adviseert een inname van 300-350 milligram per dag voor mannen en 250-300 milligram voor vrouwen.

Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat mensen die magnesiumrijk aten, een lager risico hadden op een beroerte. Zelfs na correctie voor andere factoren zoals bloeddruk, diabetes, leeftijd en rookgedrag, bleef het effect overeind. Waarom magnesium het risico verkleint is onbekend. Mogelijk heeft het vermogen van het mineraal om de bloeddruk te verlagen hier mee te maken

Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: Medical Xpress
23-01-2012
Laatst gewijzigd op: 23-01-2012


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Vitamines en mineralen

familie_in_de_keuken
Is gewoon goed eten genoeg of heb je voedingssupplementen nodig? Vitamines en mineralen in de spotlights.
naar special
advertentie


Lees meer over

Uit de encyclopedie