*

populaire onderwerpen: bmi - afvallen - fruit - water - vitamine - cholesterol - gewicht - anorexia - suiker - overgewicht

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > vitamines en mineralen > nieuws > 'vitamine d-tekort...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Linsy Hellegers
Psycholoog
Linsy

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

'Vitamine D-tekort invloed op ontstaan diabetes'


BAARN - Kinderen met overgewicht hebben vaker een tekort aan vitamine D. Een tekort aan deze vitamine vormt weer een risicofactor voor het ontstaan van diabetes type 2. Dat blijkt uit onderzoek aan de University of Texas.
vitamine d, vitamine d-tekort, overgewicht, obesitas, insuline, diabetes, diabetes type 2, suikerziekte

Eerder onderzoek toonde al dat mensen met overgewicht vaker te maken hebben met een vitamine D-tekort en dat een laag vitamine D gehalte in verband staat met hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Het mechanisme dat overgewicht linkt aan een vitamine D-tekort is nog onbekend.

Insuline

"Uit ons onderzoek blijkt dat kinderen met een laag vitamine D-gehalte resistenter waren tegen insuline.", vertelt onderzoeker Micah Olson. "Hoewel we geen oorzakelijk verband kunnen laten zien, wijzen onze resultaten erop dat vitamine D een rol speelt in de ontwikkeling van diabetes type 2."

De onderzoekers bestudeerden de hoeveelheden vitamine D, bloedsuiker en insuline bij 411 kinderen met overgewicht en 87 kinderen met een gezond gewicht. Ze keken ook naar het BMI, de bloeddruk en het eetpatroon.

Eetgedrag

"Slechte eetgewoonten, zoals het overslaan van het ontbijt of overmatig frisdrankgebruik staan in verband met het lage vitamine D-gehalte bij kinderen met overgewicht.", aldus Olson. "Vervolgonderzoek zal uit moeten wijzen hoe belangrijk de rol van vitamine D is en of het slikken van supplementen invloed kan uitoefenen op de insulineresistentie, en dus het ontstaan van diabetes."


Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: Medical Xpress
06-12-2011
Laatst gewijzigd op: 06-12-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Vitamines en mineralen

familie_in_de_keuken
Is gewoon goed eten genoeg of heb je voedingssupplementen nodig? Vitamines en mineralen in de spotlights.
naar special
advertentie


Uit de encyclopedie